The Role of Inclusive Education Curriculum Management in Realizing the Quality of Education

Authors

  • Awal Pratama IAIN Bone, Indonesia
  • Ina Febrianti IAIN Bone
  • Armayanti Alinur IAIN Bone
  • Syahril Syahril IAIN Bone

DOI:

https://doi.org/10.30863/didaktika.v17i1.8928

Keywords:

Curriculum management, inclusive education, education quality

Abstract

This study aims to describe the relationship between curriculum management and the quality of inclusive education at SMP Negeri 8 Watampone. Using a qualitative descriptive method with a field research approach, data were collected through observation, interviews, and documentation. The results show that inclusive curriculum management involves structured planning, implementation, and evaluation, tailored to meet the needs of students with special needs. Planning includes lesson plans, individualized education programs (IEPs), and class administration. Implementation highlights the importance of communication, learning modification, and teacher adaptation to diverse student needs. Evaluation is conducted both formally and informally to monitor student progress. Furthermore, input, process, and output indicators reflect the school’s efforts in recruiting, supporting, and evaluating inclusive education. The study concludes that effective curriculum management significantly contributes to improving the quality of inclusive education through well-coordinated resources, competent teachers, and responsive learning environments.         

References

Budiayanto. Pengantar Pendidikan Inkluisi. Jakarta: Prenadamedia, 2017.

Danim, Sudarman. Visi Baru Manajemen Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara, 2007.

Departemen Agama RI. Al-Qur’an dan Terjemahnya. Jakarta: Syigma Exemedia Arkanleema, 2009.

Fitrah, Muh. Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Skripsi Sarjana S1,Institut Agama Islam Muhammadiyah Bima, 2017.

Garnida, Dadang. Pengantar Pendidikan Inkluisif. Bandung: Refika Aditama, 2015.

Ghony, Djunaidi dan Fauzan al-Mansur. Metode Penelitian Kualitatif. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media, 2014.

Hadi, Sutrisno. Metodologi Research. Yogyakarta: Percetakan Andi, 1987.

Hallen. Bimbingan dan Konseling Islam. Jakarta: Ciputat Pers, 2002.

Hariwijaya. â€Metodologi Dan Penulisan Skripsi Tesis Dan Disertasi Untuk Ilmu Sosial Dan Humanioraâ€. Bantul Yogyakarta DuaSatria Offset.

Helaluddin dan Hengki Wijaya. Analisis Data Kualitatif Sebuah Tinjauan Teori dan Praktik. Makassar: 2019.

Hermawan, Iwan. Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, dan Mixed Method. Kuningan: Hidayatul Quran Kuningan, 2019.

Hikmawati, Fenti. Metodologi Penelitian. Depok: Rajawali Pers, 2017.

Ilahi, Mohammad Takdir. Pendidikan Inkluisi: Konsep & Aplikasi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2013.

Lestari, Fitria Dewi Puji. “Manajemen Pendidikan Inkluisi di Sekolah Menengah Pertama Negeri 4 Sidoarjoâ€. Skripsi Sarjana S1, Universitas Negeri Surabaya, Surabaya, 2017.

Musfah, Jejen. Manajemen Pendidikan: Teori, Kebijakan, dan Praktik. Jakarta: Prenadamedia, 2015.

Nata, Abuddin. Metodologi Studi Islam. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2003.

Noor, Juliansyah. Metodelogi Penelitian. Jakarta: Prenada Media Group, 2012.

Rachmayana, Dadan. Diantara Pendidikan Luar Biasa Menuju Anak Masa Depan yang Inkluisif. Luxima Metro Media, 2013.

Rohiat. Manajemen Sekolah. Bandung: Refika Aditama, 2012.

Rusman. Manajemen Kurikulum. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2012.

Sanjaya, Wina. Kurikulum dan Pembelajaran (Teori dan Praktik Pengembangan Kurikulum KTSP). Jakarta: Kencana, 2018.

-------. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia, 2015.

Setyawan, Dodiet Aditya. Data Dan Metode Pengumpulan Data Penelitian. Politeknik Kesehatan Surakarta, 2013.

Smith, J. David. Inclusion School For All Students. Bandung: Nuansa, 2006.

Sudjana, Nana. Pembinaan dan Pengembangan Kurikulum di Sekolah. Bandung: Sinar Baru Algensindo, 2008.

Sukmadinata, Nana Syaodih. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2006.

Supadi. Manajemen Mutu Pendidikan. Jakarta: UNJ Press, 2021.

Tarmansyah. Inkluisi Pendidikan untuk Semua. Jakarta: Depdiknas, 2007.

Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa. Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka, 2002.

Trianto. Pengantar Penulisan Pendidikan Bagi Pengembangan Profesi Pendidikan Dan Tenaga Kependidikan. Jakarta: Kencana, 2010.

Unesco. Policy Guidelines on Inclusion in Educations. France, 2009.

Usman, Husaini. Manajemen: Teori, Praktik, dan Riset Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara, 2013.

Yunita, Evi Isna. “Manajemen Pendidikan Inkluisi dalam Proses Pembelajaran dan Penanganan Guru Terhadap Anak Berkebutuhan Khususâ€. Skripsi Sarjana S1, Universitas PGRI Semarang, Semarang, 2019.

Yusuf, A. Muri. Asesmen dan Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Kencana, 2017.

Downloads

Published

29-06-2023

How to Cite

Pratama, A., Febrianti, I., Alinur, A., & Syahril, S. (2023). The Role of Inclusive Education Curriculum Management in Realizing the Quality of Education. Didaktika : Jurnal Kependidikan, 17(1), 146–158. https://doi.org/10.30863/didaktika.v17i1.8928

Issue

Section

Artikel

Citation Check