Perbandingan Minat Belajar IPA Fisika Siswa pada Dua Kelas di Pondok Pesantren
DOI:
https://doi.org/10.30863/didaktika.v15i1.1438Abstract
The study aims to determine the comparison of students’ interst in learning class VII C and VII D Pondok Pesantren Al Kinanah Jambi, Indonesia. This is a quantitative research. The sample in this study was class VII C and VII D. The instrument used was a questionnaire. A significant comparasion of students’ interest in learning science subjects beetwen class VII C and VII D learning interest is 0,005, where 0,005 < 0,05. Based on these results it can be concluded that there is a significant difference in interest in learning in class VII C and VII D at Pondok Pesantren Al Kinanah Jambi City.
Keywords: Student study interest, Science, Junior high school students.
References
Abdurrahman, A., Gardjito, G., & Budiarti, R. S. (2015). Pengembangan Lembar Kegiatan Siswa Berbasis Penemuan Terbimbing Pada Materi Struktur Dan Fungsi Jaringan Tumbuhan Kelas XI SMA. BIODIK, 1(1).
Adilah, N. (2017). Perbedaan Hasil Belajar IPA melalui Penerapan Metode Mind Map dengan Metode Ceramah. Indonesian Journal of Primary Education, 1(1), 98-103.
Ainley and Ainley (2011). Student engagement with science in early adolescence: The contribution of enjoyment to students’ continuing interest in learning about science. Contemporary Educational Psychology 36, 4–12.
Astalini, A., Pathoni, H., Kurniawan, D. A., & Kurniawan, N. (2019). The Correlation Between Attitudes and Discipline Toward Science of Secondary School. Jurnal Pendidikan Sains, 7(1), 9-14.
Astalini, A., Kurniawan, D. A., Perdana, R., & Pathoni, H. (2019). Identifikasi sikap peserta didik terhadap mata pelajaran fisika di sekolah menengah atas negeri 5 Kota Jambi. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 8(1), 34-43.
Astalini, A., & Kurniawan, D. A. (2019). Pengembangan instrumen sikap siswa sekolah menengah pertama terhadap mata pelajaran IPA. Jurnal pendidikan sains (jps), 7(1), 1.
Astalini, D. A. Kurniawan, Melsayanti and Destilanti.(2008). Sikap Terhadap Mata Pelajaran IPA se-Kabupaten Muaro Jambi. Lentera Pendidikan, 21(2), 214-227.
Astalini et al. (2019b). Identification Attitudes of Learners on Physics Education. Journal of Educational and Technology 5, 39–48.
Astuti, S. P. (2015). Pengaruh kemampuan awal dan minat belajar terhadap prestasi belajar fisika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(1).
Budiarti, R. S. (2016). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Lintas Minat Pada Pembelajaran Biologi Kelas X Iis Sma Negeri 11 Kota Jambi. BIODIK, 2(1).
Bulunuz and Jarret (2010). Developing an Interest in Science: Background Experience of Preservice Elementary Teachers. International Journal of Environmental & Science Education 5, 65–84.
Darmaji (2019). Description of the Dimensions Attitudes Towards Science in Junior High School at Muaro Jambi. International Journal of Sciences: Basic and Applied Research (IJSBAR) 47, 1–11.
Fujika, A., Anggereini, E., & Budiarti, R. S. (2015). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sma N 5 Kota Jambi Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Konsep Pencemaran Lingkungan. BIODIK, 1(1).
Jack and Lin (2014). Igniting and Sustaining Interest Among Students Who Have Grown Cold Toward Science. Science Education 98, 792–814.
K. T. Aritonang. , (2008). Minat dan Motivasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Penabur, 10(7),11-21.
Nasution, M. K. (2018). Penggunaan metode pembelajaran dalam peningkatan hasil belajar siswa. Studia Didaktika, 11(01), 9-16.
Naswir, M., Haryanto, H., & Wati, F. (2017). Analisis Keterlaksanaan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Materi Sifat Koligatif Larutan dan Pengaruhnya Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas XII IPA SMA Islam Al-Falah Kota Jambi. Journal of The Indonesian Society of Integrated Chemistry, 9(2).
Nurwijaya, S. (2019). Hubungan Manajemen Diri Dengan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas Viii Smp Negeri 3 Watampone Kabupaten Bone. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(1), 88-102.
Putri, A. R., Maison, M., & Darmaji, D. (2018). Kerjasama dan kekompakan siswa dalam pembelajaran Fisika di kelas XI MIPA SMA Negeri 3 Kota Jambi. EduFisika: Jurnal Pendidikan Fisika, 3(02), 32-40
Ratnawati, A. (2014). Pengaruh Kesiapan Belajar, Minat Belajar, Motivasi Belajar, dan Sikap Siswa Terhadap Keaktifan Belajar Siswa Jurusan Administrasi Perkantoran Pada Mata Diklat Produktif Ap Di Smk Negeri 2 Semarang. Economic Education Analysis Journal, 3(1).
Sirait, E. D. (2016). Pengaruh minat belajar terhadap prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1).
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Supiyanto. Fisika Untuk SMA Kelas XI. Jakarta: Phibeta. 2007.
Tanti, T., Kurniawan, D. A., Perdana, R., & Wiza, O. H. (2020). Comparison Of Student Attitudes Toward Natural Sciences In Rural Middle Schools In Jambi Province. Ta'dib, 23(1), 63-74.
Widodo, S. (2016). Pengembangan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning) Melalui Isu-Isu Sosial Ekonomi Pasca Penggenangan Waduk Jatigede Dalam Pembelajaran Ips Di Smpn 2 Wado Kabupaten Sumedang Kelas VIII C. International Journal Pedagogy of Social Studies, 1(2), 275-288.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution ShareAlikeInternational License.