PERAN PENDIDIK DALAM MENANAMKAN NILAI AGAMA DAN MORAL ANAK USIA DINI

Aulia Laily Rizqina -  Prodi PIAUD, Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
Bayu Suratman* -  Prodi PIAUD, Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia

DOI : 10.30863/didaktika.v14i1.760

This study aims to describe the role of educators in internalizing religious and moral values to early chidhood. This study used a qualitative descriptive method based on observations, interviews, and documentation at Al-Hikmah IT Kindergarten Semarang. The results of this study indicate that the most dominant educators’ role in instilling religious and moral values to students is the role of educators as models. While the most dominant method of inculcating religious and moral values applied is the habituation method.  The typical method of inculcating religious and moral values in Al-Hikmah IT Kindergarten Semarang is through storytelling method using books called pillars. The book contains the character values that are in accorcance with the content standards regarding the level of achievement of children development in the scope of development of religious and moral values.       

Keywords: educators, religious and moral values, early chilhood

 

  1. Achmad Ichsan Yafi Hutagalung & Bayu Suratman. 2019. “Peran Pendiri Sekolah Dalam Mengembangkan Kinerja Guru di KB FUN Islamic School Suronegaran Purworejo.” Jurnal Southest Asian Journal of Islamic Education 2(1).
  2. Ali Mustofa. 2019. “Metode Keteladanan Perpsektif Pendidikan Islam.” Jurnal Cendekia 5(1).
  3. Amir Syamsudin. 2012. “Pengembangan Nilai-Nilai Agama dan Moral Pada Anak Usia Dini.” Jurnal Pendidikan Anak 1(2).
  4. Bayu Suratman. 2019. “Pendidikan Anak Usia Dini Berbasis Kearifan Lokal Pada Suku Melayu Sambas.” Jurnal Noken 4(2).
  5. Dhitta Puti Sarasvati & J. Sumardinata. 2016. Mendidik Pemenang Bukan Pecundang. Yogyakarta: Bentang Pustaka.
  6. Enik Suci Kurniasih. 2016. “Efektivitas Metode Bercerita Islami Dalam Meningkatkan Kemampuan Berbicara Pada Anak Usia Dini.” prosiding Interdisciplinary Postgraduate Student Conference 1, Program Pascasarjana Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.
  7. Husnatul Jannah. 2012. “Bentuk Pola Asuh Orang Tua Dalam Menanamkan Perilaku Moral Pada Anak Usia Dini di Kecamatan Ampek Angkek.” Jurnal Pesona PAUD 1(1).
  8. Jazariyah & Maemonah. 2017. “Pengembangan PAUD Berbasis Keluarga Untuk Meningkatkan Keterampilan Pengasuhan.” Jurnal Al-Hikmah 1(1).
  9. Latifah Nurul Safitri & Hafidh ‘Aziz. 2019. “Pengembangan Nilai Agama dan Moral Melalui Metode Bercerita Pada Anak.” Jurnal Golden Age 4(1).
  10. Mulyasa. 2012. Manajemen PAUD. Bandung: Remaja Rosdakarya.
  11. Nenny Mahyuddin & Sri Yanti. 2018. “Kinerja Mengajar Guru Pendidikan Anak Usia Dini dan Latar Belakang Pendidikan.” Jurnal Early Childhood Education Journal of Indonesia 1(2).
  12. Novan Ardy Wiyani. 2014. Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Gava Media.
  13. Nur Hamzah. 2015. “Pendidikan Agama Dalam Keluarga.” Jurnal At-Turats 9(2).
  14. Rizki Ananda. 2017. “Implementasi Nilai-Nilai Moral dan Agama Pada Anak Usia Dini.” Jurnal Obsesi 1(1):21.
  15. Rizki Ramadhani & Untung Nopriansyah. 2019. “Manajemen Berbasis Keluarga Dalam Pengelolaan PAUD.” Jurnal Al-Athfal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini 2(2):33.
  16. Sudaryono. 2017. Metodologi Penelitian. Jakarta: Rajawali Press.
  17. Syamsul Kurniawan. 2013. Pendidikan Karakter: Konsepsi & Implementasinya Secara Terpadu di Lingkungan Keluarga, Sekolah, Perguruan Tinggi, & Masyarakat. Yogyakarta: AR-RUZZ Media.
  18. Syamsul Kurniawan. 2016. “Sekolah Progresif.” Jurnal At-Turats 10(1).
  19. Zakiya & Nurhafizah. 2019. “Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Pendidikan Anak Usia Dini.” Junral Obsesi 3(2).

Full Text:
Article Info
Submitted: 2020-06-07
Published: 2020-09-04
Section: Artikel
Article Statistics: 790 1596