PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN CORE (CONNECTING, ORGANIZING, REFLECTING AND EXTENDING) TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS X

Andi Trisnowali* -  STKIP Muhammadiyah Bone, Indonesia
Andi Aswina -  STKIP Muhammadiyah Bone, Indonesia

DOI : 10.30863/didaktika.v13i1.315

This study aims at determining the influence of the CORE (Connecting, Organizing, Reflecting, and Extending) Learning model on the studentsmathematics learning outcomes at grade X SMA 5 Watampone. The research design used was posttest only control design (posttest subjects only control group design). This research was conducted at SMA 5 Watampone. The population was all students at class X and the samples were randomly selected; students at XII-2 and XII-3 classes. Data on learning outcomes obtained through posttest. Data is processed using the t-test. The results of data analysis indicated that the experimental class obtained an average value of learning outcomes (mean) is 85.28, the standard deviation (standard deviation) is 9.110, the variance is 82.993 and the standard error is 1.692, while in the control class the mean is 75.66, standard deviation 8,703, variance 75,734, and standard error mean 1,616. It is concluded that "there is influence of the CORE Learning model on the studentsmathematics learning outcomes at grade X SMA 5 Watampone.

Keywords: CORE Learning Models, Mathematics Learning Outcomes.

 
  1. Arikunto, S. (2006). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
  2. Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktis. Jakarta: Rineka Cipta.
  3. Dewi, dkk. (2015). Pengaruh Penerapan Model CORE Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Dengan Kovariabel Penalaran Sistematis Pada Siswa Kelas III Gugus Raden Ajeng Kartini Kecamatan Denpasar Barat. Indonesia: Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja.
  4. Faiq, M. (2013). lembar-observasi-aktivtas-siswa. http://penelitian tindakan kelas.blogspot.co.id/2013/02/ llembar-observasi-aktivtas-siswa. html. 14 Februari 2013. Diakses 26 Januari 2017.
  5. Hakim, T. (2000). Belajar Secara Efektif. Semarang: Sindur Pres.
  6. Hamalik, O. (2002). Psikologi Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
  7. Karmila. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Small Group Discussion Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 8 SMP Negeri 1 Palakka Kabupaten Bone. Watampone : STKIP Muhammadiyah Bone.
  8. Marfian, S. A. (2015). Perngaruh Model pembelajaran Investigasi Kelompok terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP Negeri 1 Mare. Watampone: STKIP Muhammadiyah Bone.
  9. Muizaddin, R. B. (2016). Model Pembelajaran CORE Sebagai Sarana Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jawa Barat: Universitas Pendidikan Indonesia.
  10. Pananrangi, R. A. (2013). Belajar dan Pembelajaran. Makassar: Rayhan Intermedia.
  11. Rahmadiyah. (2015). Pengaruh Penerapan Strategi Means-Ends Analysis (MEA) Dalam Pembelajaran Matematika Terhadap Kemampuan Berfikir kritis Matematis Siswa. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah
  12. Rahyu, T. (2015). Pengaruh Kemampuan Komunikasi Matematika Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas XI IPS 3 SMA Negeri 5 Watampone Kabupaten Bone. Watampone: STKIP Muhammadiyah Bone.
  13. Riduwan. (2011). Belajar Mudah Penelitian Untuk Guru Karyawan dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta.
  14. Rusman. (2011). Model-Model Pembelajaran Mengambangkan Profesional Guru. Jakarta: Raja Grasindo Persada.
  15. Sagala, S. (2012). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta
  16. Selamat. (2016). Pengaruh Model Core Berbasis Konstektual Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematika Siswa Kelas VII Smp Negeri 2 Awangpone Kabupaten Bone. Watampone: STKIP Muhammadiyah Bone
  17. Shomad, A. Z. (2014). Keefektifan Model Pembelajaran Core Dan Pairs Check Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Kelas VII. Semarang: Universitas Negeri Semarang
  18. Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
  19. Sudjana, N. (2002). Cara Belajar Murid Aktif. Bandung: Sinar Baru Algenso.
  20. Sudjiono, A. 2012. Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
  21. Sugiyono. (2010). Statistika untuk Penelitian. Bandung: CV Alfabeta.
  22. Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: CV Alfabeta.
  23. Sugiono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif R&D. Bandung: Alfabeta.
  24. Suyono, H. (2014). Belajar dan Pembelajaran Teori dan Konsep Dasar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
  25. Sukardi. (2003). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT. Bumi Aksara
  26. Trianto. (2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana.
  27. Trianto. (2007). Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta : Prestasi Pustaka.
  28. __. (2014). Undang-undang SISDIKNAS (Sistem Pendidikan Nasional) UU RI No. 20 Th. 2003. Jakarta: Sinar Grafika

Full Text:
Article Info
Submitted: 2019-07-13
Published: 2019-08-15
Section: Artikel
Article Statistics: 130 244