The Use of Canva Aplication as An Effective and Innovative Learning Media
DOI:
https://doi.org/10.30863/didaktika.v19i1.8677Abstract
Learning media, as a medium for delivering content across various educational levels, comes in various forms that can be selected according to the specific and effective learning material needs. The use of the technology Canva as an example of an effective and innovative learning medium, particularly popular today, is visual-based media. Canva is an application that provides tools for creating engaging visual learning media, which can enhance the interest of its users, making it an effective and efficient learning tool. This research aims to explore the use of Canva in the creation of learning media. Based on an analysis of previous studies, Canva has proven capable of producing engaging and effective visual learning media designs. The method employed in this research is an exploratory approach, with qualitative methods as relevant scientific literature. Therefore, utilizing the Canva application as a digital learning platform is very appropriate.
Keywords: Canva Application, Effective and Innovative, Learning Media.
References
Agustini, S. (2021). PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN QR CODE BERBANTUAN CANVA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR AKUNTANSI. JURNAL NALAR PENDIDIKAN, 9(1), 1. https://doi.org/10.26858/jnp.v9i1.20228
Agustini, S. (2021). PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN QR CODE BERBANTUAN CANVA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR AKUNTANSI. JURNAL NALAR PENDIDIKAN, 9(1), 1. https://doi.org/10.26858/jnp.v9i1.20228
Alwi. (2019). Dampak Globalisasi Terhadap Pendidikan Sekolah Dasar Negeri 2 GU. Jurnal Akademik FKIP Unidayan,7(2), 180–189. https://hukum.unidayan.ac.id/index.php/JFKIP/article/download/84/58
Amini, Q., Rizkyah, K., Nuralviah, S., & Urfany, N. (2020). Pengaruh Globalisasi Terhadap Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 2(3), 375–385. https://doi.org/https://doi.org/10.36088/pandawa.v2i3.907
Amini, S. K., & Pujiharti, Y. (2021). Pengembangan Canva sebagai Media Pembelajaran Ekonomi di SMP Pondok Pesantren Tholabie Malang. ECODUCATION: Economic & Education Journal, 3(2), 204–217. https://doi.org/https://doi.org/10.33503/ecoducation.v3i2.1384
Anggraeny, F. T., Wahanani, H. E., Akbar, F. A., Raharjo, M. I. P., & Rizkyando, S. (2021). Peningkatan Ketrampilan Kreativitas Desain Grafis Digital Siswa SMU Menggunakan Aplikasi CANVA pada Ponsel Pintar. Journal of Approriate Technology for Community Services, 2(2), 86–91. https://doi.org/10.20885/jattec.vol2.iss2.art5
Arifin, A., Ismail, Daud, F., & Azis, Asmawati. (2021). Pelatihan Aplikasi Canva Sebagai Strategi Untuk Meningkatkan Technological Knowledge Guru Sekolah Menengah di Kabupaten Gowa. https://ojs.unm.ac.id/semnaslpm/article/view/25748/12964
Audie, N. (2019). Peran Media Pembelajaran Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 586–595. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/psnp/article/view/5665/4066
Diah erna Triningsih. (2021). Penerapan Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Kemampuan Menyajikan Teks Tanggapan Kritis Melalui Pembelajaran Berbasis Proyek. Pap. Knowl. . Towar. a Media Hist. Doc., vol. 15, no. 1, hal. 128–144, 2021, doi: 10.30957/cendekia.v15i1.667.
Endaryono, E., Mahyudi, M., & Saputra, A. (2023). Penggunaan Aplikasi Canva Untuk Pengelolaan Pembelajaran Berbasis Learning Management System di Ma As-Syafi’iyah 01 Manggarai Selatan. J-ABDI: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 2(9), 6521-6530.
Enterprise, J. 2021. Desain Grafis dengan Canva. Jakarta: PT. Gramedia
Fitria, V. A., Habibi, A. R., Hakim, L., & Islamiyah, M. (2021). Using Canva to Support Online Learning Media for Students at Mahardika Karangploso Vocational School in Malang during the Pandemic. 1(2), 8.
Mahardika, A. I., Wiranda, N., & Pramita, M. (2021). Pembuatan Media Pembelajaran Menarik Menggunakan Canva Untuk Optimalisasi Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 4(3), 275–281. https://jurnalfkip.unram.ac.id/index.php/JPPM/article/view/2817/1853
Mariani, S., & Ramadan, S. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Powtoon sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Madrasah Ibtidaiyah Research Journal, 2(2), 132-138. https://doi.org/10.30863/maraja.v2i2.5598
Mila, N., & Hasan, M. (2021). EFEKTIVITAS PEMANFAATAN CANVA SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DARING. 8.
Misbahudin, Dede, Chaerul Rochman, Dindin Nasrudin, and Isoh Solihati. 2018. “Penggunaan Power Point Sebagai Media Pembelajaran: Efektifkah?†WaPFi (Wahana Pendidikan Fisika) 3 (1): 43. https://doi.org/10.17509/wapfi.v3i1.10939.
M. Sholeh, R. Y. Rachmawati, dan E. Susanti. (2020). Penggunaan Aplikasi Canva Untuk Membuat Konten Gambar Pada Media Sosial Sebagai Upaya Mempromosikan Hasil Produk Ukm. SELAPARANG J. Pengabdi. Masy. Berkemajuan, vol. 4, no. 1, hal. 430. doi: 10.31764/jpmb.v4i1.2983.
Ni Made Sumartiwi1, I Made Suarjana, Putu Rahayu Ujianti (2022) Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi CanvaPada Materi Keliling dan Luas Lingkaran Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 5(2), Tahun 2022, pp. 220-230 Open Access: https://doi.org/10.23887/jp2.v5i2.47626
Rahmatullah, R., Inanna, I., & Ampa, A. T. (2020). Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317–327. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23887/jjpe.v12i2.30179
Supardi, K. (2017). Media Visual Dan Pembelajaran Ipa. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 1(10), 160–171. http://unikastpaulus.ac.id/jurnal/index.php/jipd/article/view/266/189 Pusparini, I., & Ningrum, M. P. (2020). Improving Students’ Vocabulary Mastery Using Spelling Bee Game At Fifth Grade in Sdit Ya Bunayya Pujon. Journey (Journal of English Language and Pedagogy), 3(2), 66–73. https://doi.org/10.33503/journey.v3i2.956
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution ShareAlikeInternational License.