The Use of Canva Aplication as An Effective and Innovative Learning Media

Authors

  • Dedi Harianto Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Ahmad Ahmad Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Sri Utami Universitas Negeri Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30863/didaktika.v19i1.8677

Abstract

Learning media, as a medium for delivering content across various educational levels, comes in various forms that can be selected according to the specific and effective learning material needs. The use of the technology Canva as an example of an effective and innovative learning medium, particularly popular today, is visual-based media. Canva is an application that provides tools for creating engaging visual learning media, which can enhance the interest of its users, making it an effective and efficient learning tool. This research aims to explore the use of Canva in the creation of learning media. Based on an analysis of previous studies, Canva has proven capable of producing engaging and effective visual learning media designs. The method employed in this research is an exploratory approach, with qualitative methods as relevant scientific literature. Therefore, utilizing the Canva application as a digital learning platform is very appropriate.

Keywords: Canva Application, Effective and Innovative, Learning Media.

References

Agustini, S. (2021). PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN QR CODE BERBANTUAN CANVA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR AKUNTANSI. JURNAL NALAR PENDIDIKAN, 9(1), 1. https://doi.org/10.26858/jnp.v9i1.20228

Agustini, S. (2021). PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN QR CODE BERBANTUAN CANVA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR AKUNTANSI. JURNAL NALAR PENDIDIKAN, 9(1), 1. https://doi.org/10.26858/jnp.v9i1.20228

Alwi. (2019). Dampak Globalisasi Terhadap Pendidikan Sekolah Dasar Negeri 2 GU. Jurnal Akademik FKIP Unidayan,7(2), 180–189. https://hukum.unidayan.ac.id/index.php/JFKIP/article/download/84/58

Amini, Q., Rizkyah, K., Nuralviah, S., & Urfany, N. (2020). Pengaruh Globalisasi Terhadap Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 2(3), 375–385. https://doi.org/https://doi.org/10.36088/pandawa.v2i3.907

Amini, S. K., & Pujiharti, Y. (2021). Pengembangan Canva sebagai Media Pembelajaran Ekonomi di SMP Pondok Pesantren Tholabie Malang. ECODUCATION: Economic & Education Journal, 3(2), 204–217. https://doi.org/https://doi.org/10.33503/ecoducation.v3i2.1384

Anggraeny, F. T., Wahanani, H. E., Akbar, F. A., Raharjo, M. I. P., & Rizkyando, S. (2021). Peningkatan Ketrampilan Kreativitas Desain Grafis Digital Siswa SMU Menggunakan Aplikasi CANVA pada Ponsel Pintar. Journal of Approriate Technology for Community Services, 2(2), 86–91. https://doi.org/10.20885/jattec.vol2.iss2.art5

Arifin, A., Ismail, Daud, F., & Azis, Asmawati. (2021). Pelatihan Aplikasi Canva Sebagai Strategi Untuk Meningkatkan Technological Knowledge Guru Sekolah Menengah di Kabupaten Gowa. https://ojs.unm.ac.id/semnaslpm/article/view/25748/12964

Audie, N. (2019). Peran Media Pembelajaran Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 586–595. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/psnp/article/view/5665/4066

Diah erna Triningsih. (2021). Penerapan Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Kemampuan Menyajikan Teks Tanggapan Kritis Melalui Pembelajaran Berbasis Proyek. Pap. Knowl. . Towar. a Media Hist. Doc., vol. 15, no. 1, hal. 128–144, 2021, doi: 10.30957/cendekia.v15i1.667.

Endaryono, E., Mahyudi, M., & Saputra, A. (2023). Penggunaan Aplikasi Canva Untuk Pengelolaan Pembelajaran Berbasis Learning Management System di Ma As-Syafi’iyah 01 Manggarai Selatan. J-ABDI: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 2(9), 6521-6530.

Enterprise, J. 2021. Desain Grafis dengan Canva. Jakarta: PT. Gramedia

Fitria, V. A., Habibi, A. R., Hakim, L., & Islamiyah, M. (2021). Using Canva to Support Online Learning Media for Students at Mahardika Karangploso Vocational School in Malang during the Pandemic. 1(2), 8.

Mahardika, A. I., Wiranda, N., & Pramita, M. (2021). Pembuatan Media Pembelajaran Menarik Menggunakan Canva Untuk Optimalisasi Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 4(3), 275–281. https://jurnalfkip.unram.ac.id/index.php/JPPM/article/view/2817/1853

Mariani, S., & Ramadan, S. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Powtoon sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Madrasah Ibtidaiyah Research Journal, 2(2), 132-138. https://doi.org/10.30863/maraja.v2i2.5598

Mila, N., & Hasan, M. (2021). EFEKTIVITAS PEMANFAATAN CANVA SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DARING. 8.

Misbahudin, Dede, Chaerul Rochman, Dindin Nasrudin, and Isoh Solihati. 2018. “Penggunaan Power Point Sebagai Media Pembelajaran: Efektifkah?†WaPFi (Wahana Pendidikan Fisika) 3 (1): 43. https://doi.org/10.17509/wapfi.v3i1.10939.

M. Sholeh, R. Y. Rachmawati, dan E. Susanti. (2020). Penggunaan Aplikasi Canva Untuk Membuat Konten Gambar Pada Media Sosial Sebagai Upaya Mempromosikan Hasil Produk Ukm. SELAPARANG J. Pengabdi. Masy. Berkemajuan, vol. 4, no. 1, hal. 430. doi: 10.31764/jpmb.v4i1.2983.

Ni Made Sumartiwi1, I Made Suarjana, Putu Rahayu Ujianti (2022) Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi CanvaPada Materi Keliling dan Luas Lingkaran Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 5(2), Tahun 2022, pp. 220-230 Open Access: https://doi.org/10.23887/jp2.v5i2.47626

Rahmatullah, R., Inanna, I., & Ampa, A. T. (2020). Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317–327. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23887/jjpe.v12i2.30179

Supardi, K. (2017). Media Visual Dan Pembelajaran Ipa. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 1(10), 160–171. http://unikastpaulus.ac.id/jurnal/index.php/jipd/article/view/266/189 Pusparini, I., & Ningrum, M. P. (2020). Improving Students’ Vocabulary Mastery Using Spelling Bee Game At Fifth Grade in Sdit Ya Bunayya Pujon. Journey (Journal of English Language and Pedagogy), 3(2), 66–73. https://doi.org/10.33503/journey.v3i2.956

Downloads

Published

05-06-2025

How to Cite

Harianto, D., Ahmad, A., & Utami, S. (2025). The Use of Canva Aplication as An Effective and Innovative Learning Media. Didaktika : Jurnal Kependidikan, 19(1), 1–8. https://doi.org/10.30863/didaktika.v19i1.8677

Citation Check