PENGARUH PEMBELAJARAN ONLINE TERHADAP MOTIVASI BELAJAR MAHASISWA
DOI:
https://doi.org/10.30863/didaktika.v16i1.2728Abstract
The purpose of this study was to determine the effect of online learning on student learning motivation. This research uses quantitative research methods. The sampling technique used in this study was purposive sampling and the data collection technique in this study was using a questionnaire with a Likert scale measurement. The research instrument used a questionnaire distributed via a Google Form link to measure the effect of online learning on students' learning motivation. Based on the value of 2 = 0.641, 64.1% of the students' learning motivation of the Faculty of Teacher Training and Education is influenced by the online learning system implemented.
Keywords: Â Online learning, Covid-19, Learning Motivation, student
References
Agung, M., & Prasetyo. (2015). E-Learning Sebagai Sebuah Inovasi Metode Active Learning. Edukasia, 10(2), 319–338.
Daryanto. (2013). Inovasi Pembelajaran Efektif. Bandung: Yrama Widya.
Djollong, Andi Fitriani. (2009). Tehnik Pelaksanaan Penelitian Kuantitatif. Jurnal Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Parepare, 2 (1).
Fitri, Emria, Ifdil Ifdil, and S. Neviyarni. (2016). Efektivitas layanan informasi dengan menggunakan metode blended learning untuk meningkatkan motivasi belajar. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan dan Bimbingan Konseling. 2(2). 84-92
Fitri, E. N. (2021). Keterampilan mengajar dosen secara daring terhadap kepuasan belajar mahasiswa pada mata kuliah pengantar akuntansi. Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan, 4(1), 163-172.
Harandi, S R. (2015). Effect of e-learning on students’ motivation. Procedia-social and behavioral science, 181(01). 423-430.
Kosasi, S. (2015, September). Perancangan E-Learning untuk meningkatkan motivasi belajar guru dan siswa. In Seminar Nasional Pendidikan Teknik Informatika (pp. 1-7).
Nursalam dan Ferry Efendi. (2008). Pendidikan dalam Keperawatan. Jakarta: Salemba Medika
Mustofa, M.R., Hasanah., M., Sur, W.A.A. (2020). Analisis Motivasi Belajar Mahasiswa dengan Sistem Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Equation. 3(2), 2599-3291.
Pahnael, J. R & Pasangka, I.G. (2021). Analisis Pengaruh Keterampilan Dosen Mengajar Daring Terhadap Tingkat Pemahaman Mahasiswa Dalam Perkuliahan Analisis Real I. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika. 10(4), 2736-2737.
Rahardja, U., Lutfiani, N., Lestari, A. D., & Manurung, E. B. P. (2019). Inovasi Perguruan Tinggi Raharja Dalam Era Disruptif Menggunakan Metodologi iLearning. Jurnal Ilmiah Teknologi Informasi Asia. 13(1), 23-34.
Rahardja, U., Yusup, M., & Nurmaliana, A. (2014). Penerapan iLEARNING SURVEY (iSur) dalam Meningkatkan Kualitas Sistem Informasi Selama Proses Pembelajaran Di Perguruan Tinggi raharja. CCIT Journal, 7(3), 335-354.
Riadi, S., Normelani, E. N., Efendi, M., Safitri, I., & Tsabita, G. F. (2020). Persepsi mahasiswa Prodi S1 Geografi FISIP ULM terhadap kuliah online di masa pandemi covid-19. Padaringan: Jurnal Pendidikan Sosiologi Antropologi. 2(2), 219-227.
Riskey O, Riantina F. A. 2020. Efektivitas Pembelajaran Daring Terintegrasi Di EraPendidikan 4.0. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan. 20(2). http://103.114.35.30/index.php/didaktis/art icle/view/4763/2824.
Uno, H. B. (2016). Teori motivasi dan pengukurannya analisis di bidang pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Wahyuniar, L. S., Rochana, S., Mahdiyah, U., Shofia, N., & Widodo, S. (2021). Pengaruh pembelajaran daring dengan google classroom dan google meet terhadap minat belajar matematika diskrit. Aksioma. 10(2), 1063-1073.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution ShareAlikeInternational License.