PENERAPAN KITAB TAISIRUL KHALAQ DALAM MEMBINA AKHLAK SISWA DI MTs HIDAYATUS SHOLIHIN KABUPATEN KEDIRI

Nurul Ahsin* -  Prodi PAI Fakultas Tarbiyah IAIN Kediri, Indonesia
Ervi Kumala Sari -  Prodi PAI Fakultas Tarbiyah IAIN Kediri, Indonesia

DOI : 10.30863/attadib.v3i1.1839

This study aims to determine the application of the Taisirul Khalaq book material related to the morals given at MTs Hidayatus Sholihin, the application of the Taisirul Khalaq book in building student morals, and the impact of implementing the Taisirul Khalaq book on students' morals. The type of research in this thesis is descriptive qualitative research, with the research location at MTs Hidayatus Sholihin, Gurah District, Kediri Regency. Data collection techniques through interviews, observation and documentation. Data analysis techniques used data reduction, data presentation and drawing conclusions. The results showed that, 1) All of the material contained in the Taisirul Khalaq book was taught gradually, because all the contents in the book discussed morals. 2) The application of the Taisirul Khalaq book is related to the moral learning of grade VIII MTs students at MTs Hidayatus Sholihin using various methods both inside and outside the classroom, such as exemplary, habituation, discipline, advice, and punishment. 3) The impact of the application of the Taisirul Khalaq book on the morals of the VIII grade students of MTs Hidayatus Sholihin showed that by studying the book, it makes students' morals in worship, students' morals to teachers, and students' morals in association fall into a good category.
  1. Al-Mas’udi, Hafidz Hasan. 2012. Akhlak Mulia, terj. Achmad Sunarto. Surabaya: Al-Miftah.
  2. Amin, Misbahuddin. 2017. Kompetensi Guru dalam Menanamkasn Nilai-nilai Akhlak Mulia dalam Pembelajaran PAI Di Sekolah. Didaktika, Vol.11, No.2: 194-196.
  3. Bahroni, Muhammad. 2018. Analisis Nilai-nilai Pendidikan Akhlak dalam Kitab Taisirul Khalaq Karya Syaikh Khafid Hasan Al-Mas’udi. Pendidikan dan Studi Keislaman, Vol.8, No.3: 345.
  4. Bafadhol, Ibrahim. 2017. Pendidikan Akhlak dalam Perspektif Islam. Pendidikan Islam, Vol.6 No.12: 46.
  5. Basri, Hasan, dkk. 2017. Pembinaan Akhlak dalam Menghadapi Kenakalan Siswa di Madrasah Tsanawiyah Bukhari Muslim Yayasan Tamans Perguruan Islam (YTPI) Kecamatan Medan Baru Kota Medan. Edu Riligia, Vol.1, No.4: 656.
  6. Darojah, St. 2016. Metode Penanaman Akhlak dalam Pembentukan Perilaku Siswa MTsN Ngawen Gunungkidul. Pendidikan Madrasah, Vol.1, No.2: 235.
  7. Dhin, Cut Nya. 2013. Pembinaan Pendidikan Akhlak di Rumah Penyantun Muhammadiyah Kota Banda Aceh”. Pionir, Vol.1, No. 1: 141.
  8. Emda, Amna. 2017. Kedudukan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, Vol.5, No.2: 175.
  9. Habibah, Syarifah. 2015. Akhlak dan Etika dalam Islam. Pesona Dasar, Vol.1, No.4: 78-83.
  10. Hanani, Nurul. 2017. Manajemen Pengembangan Pembelajaran Kitab Kuning. Realita, Vol.15, No.2: 6.
  11. Izzah, Lathifatul dan M. Hanip. 2018. Implementasi Pendidikan Akhlak dalam Pembentukan Akhlak Keseharian Santri Sunan Gunung Jati Gesing Kismantoro Wonogiri Jawa Tengah. Literasi, Vol.9, No.1: 68.
  12. Manan, Syaepul. 2017. Pembinaan Akhlak Mulia melalui Keteladanan dan Pembiasaan. Pendidikan Agama Islam, Vol.15, No.1: 54.
  13. Maya, Rahendra. 2017. Karakter (Adab) Guru dan Murid dalam Perspektif Ibn Jama’ah Al-Syafi’i. Pendidikan Islam, Vol.6, No.12: 39.
  14. Munirah. 2017. Akhlak dalam Perspektif Pendidikan Islam. Pendidikan Dasar Islam, Vol.4, No.2: 42.
  15. Mz, Syamsul Rizal. 2018. Akhlak Islami Perspektif Ulama Salaf. Pendidikan
  16. Islam, Vol.7, No.1: 78.
  17. Nandya, Anisa. 2010. Etika Murid terhadap Guru (Analisis Kitab Ta’lim Muta’allim Karangan Syaikh Az-Zarnuji. Mudarrisa, Vol.2, No.1: 167.
  18. Nurhasan. 2018. Pola Kerjasama Sekolah dan Keluarga dalam Pembinaan Akhlak (Studi Multi Kasus di MI Sunan Giri dan MI Al-Fath Malang). Al-Makrifat, Vol.3, No.1: 102-103.
  19. Nurhayati. 2014. Akhlak dan Hubungannya dengan Akidah dalam Islam. Mudarrisuna, Vol.4, No.2: 295.
  20. Rahman, Yasir Abdul. 2013. Berakhlak dengan Akhlak Allah sebagai Pilar Layanan Prima. Ekbisi, Vol.8, No.1: 93.
  21. Ridho, Ali. 2018. Internalisasi Sikap Toleransi Siswa Madrasah Di Lingkungan Vihara Avalokitesvara. Fikrotuna, Vol.8, No. 2: 1025.
  22. Suharsaputra, Uhar. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan Tindakan. Bandung: Refika Aditama..
  23. Sirait, Ibrahim, dkk. 2017. Implementasi Pendidikan Akhlak dalam Pengembangan Pendidikan Karakter di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) 1 Medan. Edu Religia, Vol.1, No. 4: 555.
  24. Soetari, Endang. 2014. Pendidikan Karakter dengan Pendidikan Anak untuk Membina Akhlak Islami. Pendidikan Universitas Garut, Vol.8, No. 1: 123.
  25. Srijatun. 2017. Implementasi Pembelajaran Baca Tulis Al-Qur’an dengan Metode Iqro’ pada Anak Usia Dini di RA Perwanida Slawi Kabupaten Tegal. Pendidikan Islam, Vol.11, No.1: 27.
  26. Subahri. 2015. Aktualisasi Akhlak dalam Pendidikan. Islamuna, Vo.2, No. 2: 175–176.
  27. Wadu, Ludovikus Bomans dan Yustina Jaisa. 2017. Pembinaan Moral untuk Memantapkan Watak Kewarganegaraan Siswa Sekolah Dasar Kelas Tinggi”. Moral Kemasyarakatan, Vol.2, No.2:132.

Full Text:
Article Info
Submitted: 2021-10-05
Published: 2022-06-21
Section: Articles
Article Statistics: 217 2670