INOVASI METODE PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM

Ummu Kalsum Yunus* -  Alauddin Islamic Universty, Indonesia
Munira munira -  Uin Alauddin Makassar

DOI : 10.30863/attadib.v2i2.1742

Abstract

This research was conducted to provide innovatation in learning techniques for the students. Innovative learning can be done with singing method to make it easier for the students to remember. This type of research is pre-experimental design with one group pre-test and post-test. The use of the singing method in Islamic education learning has a positive effect on improving memory skills, this can be seen from result of the hypothesis using the t-test (paired sample t-test) with SPSS version 23. Thus, according to the results obtained, it can be cocluded that the use of singing method is effectively for the students’ memory skills.

Keywords: singing method, Islamic education, learning

  1. DAFTAR PUSTAKA
  2. Alamsyah, S., & Andi, B. (95 C.E.). Strategi Mengajar Multiple Intelligences. Jakarta: PT Fajar Interpratama Mandiri.
  3. Anam, K., & Amri, A. (2020). Pendidik dalam Perspektif Pendidikan Islam. Akademika: Jurnal Keagamaan Dan Pendidikan, 16(1), 86–94.
  4. Arismunandar, R., Ismawan, I., & Fitri, A. (2016). Pembelajaran Vokal dengan Menggunakan Software Gitar Pro pada Kegiatan Ekstrakurikuler Musik di SMP Negeri 1 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Seni, Drama, Tari & Musik, 1(1).
  5. Hasbullah, H. (2015). Blended Learning, Trend Strategi Pembelajaran Matematika Masa Depan. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 4(1).
  6. Inten, D. N., Permatasari, A. N., & Mulyani, D. (2016). Literasi dini melalui teknik bernyanyi. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 3(1), 70–91.
  7. Iskandar, K. (2017). Profesionalisme guru dalam pendidikan Islam dan gambaran ideal seorang pendidik. JALIE; Journal of Applied Linguistics and Islamic Education, 1(1), 21–40.
  8. Madyawati, L. (2016). Strategi pengembangan bahasa pada anak. Kencana.
  9. Ridwan, R., & Awaluddin, A. F. (2019). Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Meningkatkan Penguasaan Mufradat Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Raodhatul Athfal. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 56–67.
  10. Sahroni, D. (2017). Pentingnya pendidikan karakter dalam pembelajaran. Prosiding Seminar Bimbingan Dan Konseling, 1(1), 115–124.
  11. Shalikhah, N. D. (2016). Pemanfaatan aplikasi Lectora Inspire sebagai media pembelajaran interaktif. Cakrawala: Jurnal Studi Islam, 11(1), 101–115.
  12. Shawmi, A. N. (2015). Pendidikan Kecakapan Hidup (Life Skill) Dalam Pembelajaran Sains di SD/MI. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 2(2), 240–252.
  13. Sugiyono. (2013a). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (XIII). Alfabeta.
  14. Sugiyono, D. (2013b). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.

Full Text:
Article Info
Submitted: 2021-08-17
Published: 2021-11-06
Section: Articles
Article Statistics: 303 592