Pengembangan Usaha Jasa Laundry dalam Meningkatkan Pendapatan Marginal rumah tangga dalam Perspektif Ekonomi Islam di Watampone (Studi Pada Octa Laundry)

Rahayu Bahri* -  Institut Agama Islam Negeri (IAIN) BONE, Indonesia
Hj. Naharia Hj. Naharia -  STAI Al Furqan Makassar, Indonesia

DOI : 10.30863/al-tsarwah.v1i2.263

This study discusses the development of laundry services business in increasing marginal income in the perspective of Islamic economics, the main problem in this study is how business development is carried out in increasing income in Octa laundry business. This study aims to determine the business development carried out by Octa Laundry, the contribution of business development carried out by Octa Laundry in increasing household marginal income, and Islamic economic perspective on business development carried out on Octa laundry. The type of research used is qualitative research with an approach Islamic economics. The subjects in this study were the owners and workers of Octa Laundry, while the object of the research was the development of businesses and the marginal income of households received from laundry businesses. The data collection techniques used are the method of observation (observation), interviews, and documentation. The collected data is then processed and analyzed using qualitative descriptive techniques. The results of the study show that in business development carried out on Octa laundry, generally using three production factors including capital in the form of money and equipment, labor, and entrepreneurial skills.
  1. Al Arif, M. Nur Rianto dan Euis Amalia, Teori Mikroekonomi: Suatu Perbandingan Ekonomi Islam dan Ekonomi Konvensional, Ed. I, Cet. III; Jakarta: Kencana, 2016.
  2. Basrowi.Kewiraushaan Untuk Perguruan Tinggi, Cet. II; Bogor, Penerbit Ghalia Indonesia, 2014.
  3. Boediono.Pengantar Ekonomi. Jakarta: Erlangga, 2002.
  4. Bungin, Burhan. Metodologi Penelitian Sosial & Ekonomi: Format-Format Kauantitatif dan Kualitatif untuk Studi Sosiologi, Kebijakan Publik, Komunikasi, Manajeman, dan Pemasaran. Ed. I, Cet. I; Jakarta: Kencana, 2013.
  5. -------, Sosiologi Komunikasi: Teori, Paradigma, dan Diskursus Teknologi Komunikasi di Masyarakat, Ed. I, Cet. VI; Jakarta: Kencana Prenada Group, 2013.
  6. Chun, David. Mandi Uang Bisnis Laundry Kiloan, Yogyakarta: Bela Siasat, 2009.
  7. Departemen Agama RI. Al-Qur’an dan Terjemahannya (Special for Woman),[t. Cet]; Bandung:PT Sygma Examedia Arkanleema, 2009.
  8. Emzir. Metodologi Penelitian Kualitatif: Analisis Data. Ed.I, Cet. IV; Jakarta: Rajawali Pers, 2014.
  9. Hendro. Dasar-dasar Kewirausahaan: Panduan bagi Mahasiswa untuk Mengenal, Memahami dan Memasuki Dunia Bisnis, Jakarta: Erlangga, 2011.
  10. Herdiansyah, Haris. Wawancara, Observasi, dan Focus Groups: Sebagai Instrument Penggalian Data Kualitatif. Ed. I, Cet. II; Jakarta: PT.Raja Grafindo Persada, 2015.
  11. Hulwati, Ekonomi Islam (Teori dan Praktiknya dalam Perdagangan Obligasi Syari’ah di Pasar Modal Indonesia dan Malaysia), Ed. I, [t. cet]; Jakarta: Ciuptat Press Group, 2009.
  12. Johan, Suwinto. Studi Kelayakan Pengembangan Bisnis, Ed. I, Cet. I; Yogyakarta: Graha Ilmu, 2011.
  13. Kismono, Gugup. Bisnis Pengantar, Ed. II, Cet. III; Yogyakarta: BFFE-Yogyakarta, 2014.
  14. Kotler, Philip. Marketing Manajemen Terj. Jaka Wasana, Manajemen Pemasaran: Analisis, Perencanaan, Implementasi, dan Pengendalian, Ed. VI Jilid II, Jakarta: Penerbit Erlangga, 2000.
  15. Lipsey, Richard G. dkk.Economics Terj. Jaka Wasana dan Kirbrandoko, Pengantar Mikroekonomi, Ed. VIII Jilid I, Cet. VI; Jakarta: Erlangga, 1992.
  16. Lovelock, Christoper dkk.Services Marketing, Terj. Dian Wulandari dan Devri Barnadi Putera, Pemasaran Jasa: Perspektif Indonesia. Jilid I, Ed. VII, Jakarta: Erlangga, 2010.
  17. Lubis, Purnama, Rustiyarso dan Rum Rosyid. ”Analisis SWOT Keberhasilan Usaha Campuss Laundry Mahasiswa Penerima PMW UNTAN Pontianak”, Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, UNTAN Pontianak, 2015.
  18. Marbun, BN. Kamus Manajemen, Jakarta: Pustaka Sinar Harapan, 2003.
  19. Muhammad. Ekonomi Mikro dalam Perspektif Islam, Cet. I; Yogyakarta: BFE-Yogyakarta, 2004.
  20. -------. Metodologi Penelitian Ekonomi Islam: Pendekatan Kuantitatif.Cet. I; Jakarta: RajawaliPers, 2008.
  21. Mukhtar, Firdaus. “Prospek Usaha Laundry di Pekanbaru untuk Meningkatkan Usaha Mikro Kecil dan Menengah Menurut Tinjauan Ekonomi Islam (Studi Kasus Usaha Laundry Kecamatan Tampan Tampan Pekanbaru)”. Skripsi, Fakultas Syariah dan Ilmu Hukum UIN Sultan Syarif Kasim, Riau, 2011.
  22. Nasution, S. Metode Research; Penelitian Ilmiah. Cet. III; Jakarta : PT Bumi Aksara, 2000.
  23. Noor, Juliansayah. Metodologi Penelitian Skripsi, Tesis, Disertasi dan Karya Ilmiah, Ed. 1, Cet. 5: Jakarta; Kencana, 2015.
  24. Prastowo, Andi.Memahami Metode-Metode Penelitian,Cet. II; Yogyakarta: Ar Russ Media, 2013.
  25. Pusat Pengkajian dan Pengembangan Ekonomi Islam (P3EI).Ekonomi Islam, Ed. I, Cet. I; Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2008.
  26. Reksoprayitno.Sistem Ekonomi dan Demokrasi Ekonomi. Jakarta: Bina Grafika, 2004.
  27. Soeharno.Teori Mikroekonomi, Ed. I, Yogyakarta: Andi Offset, 2007. Sugiyono.Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D, Cet. XXI; Bandung: Alfabeta, 2012.
  28. Sukandarrumidi.Metodologi Penelitian, Cet. IV; Yogyakarta : Gajah Mada University Press, 2012.
  29. Sukirno, Sadono.Mikroekonomi Teori Pengantar, Ed. III (Cet. XXX; Jakarta: Rajawali Pers, 2015
  30. Supardi. Metodologi Penelitian Ekonomi dan Bisnis, Cet. I; Yogyakarta: UII Press, 2005.
  31. Sumarsosno, Sonny.Kewirausahaan Ed. 1, Cet. II; Yogyakarta: Graha Ilmu, 2013.
  32. Suparyanto, R. W. Kewirausahaan: Konsep dan Realita pada Usaha Kecil, Cet. I; Bandung: Alfabeta, 2012.
  33. Syaparuddin. Ilmu Ekonomi Mikro Islam: Peduli Maṣlāḥah Vs Tidak Peduli Maṣlāḥah, Cet. I; Yogyakarta: TrustMedia Publishing, 2017.
  34. Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa. Kamus Besar Bahasa Indonesia, Ed. III, Cet. II; Jakarta: Balai Pustaka, 2002.
  35. Tim Multitama Communication.Islamic Business Strategy for Entrepreneurship: Bagaimana Menciptakan dan Membangun Usaha yang Islami, Cet. I; Jakarta: Zikrul Hakim, 2006.
  36. Toweulu, Sudarman. Ekonomi Indonesia. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2001.
  37. Widyatmoko, Agoeng. Peluang Usaha Untuk Anak Muda, Jakarta: Media Kita, 2009.
  38. Yusuf Saputra, Faisal. “Pengaruh Penerapan Etika Bisnis Islam terhadap Keuntungan Usaha Pengusaha Laundry di Kecamatan Tembalang”, Skripsi

Full Text:
Article Info
Submitted: 2019-07-11
Published: 2019-07-20
Section: Articles
Article Statistics: 126 646