PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MASYARAKAT MAJEMUK

Idrus L.* -  Dosen IAIN Bone, Indonesia

DOI : 10.30863/aqym.v6i2.5089

Islamic education in a plural society should be applied to educational institutions in Indonesia, the main requirement is to teach its value thoroughly without disturbing the others faith.  A teacher, in interacting with other religious people is not only required to open up and respect them but he must commit to their religions.  In the Koran, many records about the contact between Muslims with pre-existing celestial religions. Since the exsisting of Islam, it has been in the midst of other cultures and religions.  The reality of pluralism is natural, differences in backgrounds and attitudes of people towards pluralism cannot be denied.  By Islamic Education, it is expected to be able to provide enlightenment and foundation for the phenomenon of diversity and relations between nations, religion, culture, and so on.
  1. Ali, A. Mukti. Beberapa Persoalan Pendidikan Agama Dewasa Ini. Jakarta: Rajawali Press, 1987.
  2. Arifin, Syamsul. Merambah Jalan Baru dalam Beragama Rekonstruksi Kearifan Prenial Agama dalam Masyarakat Madani dan Pluralitas Bangsa. Cet. I; Yogyakarta: Ittaqa Press, 2000.
  3. Arifin, Tobroni dan Syamsul. Islam Pluralisme Budaya dan Politik: Refleksi Teologi untuk Aksi dalam Keberagamaan dan Pendidikan. Cet. I; Yogyakarta: Sipress, 1994.
  4. Barri, Pius A. Partanto dan M. Dahlan Al- Kamus Ilmiah Populer. Cet. I; Surabaya: Arkola, 2001.
  5. Dadang, Kahmad. Pendekatan Sosiologis dalam Studi Agama. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2006.
  6. Hefner, Robert W. Pluralisme di Indonesia, dalam buku Ahmad Suaedy, Pergulatan Pesantren Demokrasi. Cet. I; Yogyakarta: LkiS, 2000.
  7. Huntingtong, Samuel P. The Clas of Civilations and The Remaking of World Order diterjemah oleh Sadat Ismail, Benturan Antar Peradaban. Cet. VI; Yogyakarta: CV. Qalam, 2003.
  8. Jhon M. Echols dan Hassan Shadily, Kamus Inggris-Indonesia. Cet.XXIII; Jakarta: PT. Gramedia, 1996.
  9. Koento Wibisino Siswomihardjo, Arti Perkembangan Menurut Filsafat Positivisme Auguste Conte. Cet. II; Yogyakarta: Gajah Mada University Press, 1996.
  10. Madjid, Nurcholis Islam Doktrin dan Peradaban. Cet. II; Jakarta: Yayasan Wakaf Para Madinah, 1992.
  11. Majid, Nurcholis. Mencari Akar-akar Islam bagi Pluralisme Modern; Pengalaman Indonesia, dalam Jalan Baru Islam,. Cet. I, Bandung: Mizan, 1998.
  12. Mathar, Qasim. "Islam dan Penghargaan Budaya Lokal", Boghel dkk (ed), Pasang to Rilino Menanti Keterlibatan Penuh Kreatif Agama. Makassar: LAPAR, 2003.
  13. Moesa, Ali Maschan. NU, Agama, dan Demokrasi: Komitmen Muslim Tradisionalis Terhadap Nilai-Nilai Kebangsaan. Cet. I; Jakarta: Pustaka Dai Muda, 2002.
  14. Muhaimin, Wacana Pengembangan Pendidikan Islam. Cet. I; Surabaya: Pusat Studi Agama, Politik dan Masyarakat, 2003.
  15. O'neil, William F. Educational Ideologies, diterjemahkan oleh Omi Intang Naomi, Ideologi-Ideologi Pendidikan. Cet. II; Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2002.
  16. Penyusun Kamus Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa, Kamus Besar Bahasa Indonesia. Cet. II; Jakarta: Pustaka Pelajar, 1989.
  17. Razak, Nasaruddin. Dienul Islam. Cet. I; Bandung: PT. Al-Ma'arif, 1986.
  18. Salim Hairus Hs. "Belajar Bersama Sekelumit Pluralisme Sekelumit Pengalaman: Sebuah Pengantar", Makalah pada acara diskusi Lembaga Advokasi Pendidikan Anak Rakyat "LAPAR".
  19. Shihab, Alwi Islam Inklusif Menuju Sikap Terbuka dalam Beragama. Cet. IV; Bandung: Mizan, 1998.
  20. Sumartana, "Spritualitas Agama di Tengah Pluralitas Peradaban Masyarakat Modern: Sebuah Pengantar", Makalah pada acara diskusi Panel Pergerakan Mahasiswa Islam Indonesia "PMII" Metro Makassar. Makassar: Hotel Clebes, 2003.
  21. Suryabrata, Sumadi. Metodologi Penelitian. Jakarta: Rajagrafindo Persada, 2010.
  22. Tafsir, Ahmad. Filsafat Umum: Akal dan Hati Sejak Thales sampai James Cet. IV; Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 1994.
  23. Zuhaili, Wahbah. al- Tafsir al-Munir f³ al-'Aqidah wa al-Syari'ah wal Manahij, Juz.. XIII. Bairut: Dar al-fikr, t. tp.

Full Text:
Article Info
Submitted: 2023-07-15
Published: 2023-12-01
Section: Articles
Article Statistics: 123 347