Persepsi mahasiswa dalam pelaksanaan dan dampak pembelajaran online
DOI:
https://doi.org/10.30863/ekspose.v20i2.1381Keywords:
Penelitian Deskriptif, Pembelajaran Online, Persepsi Mahasiswa, PandemiAbstract
The COVID-19 pandemic has an impact on various areas of life. One of them is the field of education. Education cannot be separated from learning activities carried out in schools and universities. In overcoming this, online learning is an alternative for continuing to carry out learning during the pandemic. This study aims to determine students' perceptions about online learning that has been done. This type of research is a descriptive study with quantitative data analysis techniques. The method of data collection is the survey method for active students of the chemistry education study program at the University of Bengkulu from 4 years of class. The students involved in this research were 96 from various years. Aspects measured are aspects of readiness, aspects of learning effectiveness and aspects of impact. The instrument used was a questionnaire with 20 closed questions and 4 open questions. The scale used in closed questions is the Likert scale. The results of the research on the readiness aspect were very good, while the learning effectiveness aspect was good. For the impact aspect, students get more positive impacts than negative impacts. The most positive impact is to have more control over technology.
Pandemi COVID-19 berimbas kepada berbagai bidang kehidupan. Salah satunya adalah bidang pendidikan. Pendidikan tak lepas dari kegiatan pembelajaran yang dilakukan di sekolah. Dalam mengatasinya, Pembelajaran online menjadi alternatif untuk tetap melaksanakan pembelajaran selama pandemi berlangsung. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi mahasiswa mengenai pembelajaran online yang telah dilakukan. Jenis penelitian ini adalah penelitian deskriptif dengan teknik analisis data kuantitatif. Metode pengambilan data adalah dengan metode survei kepada mahasiswa aktif program studi pendidikan kimia Universitas Bengkulu dari 4 angkatan. Mahasiswa yang terlibat dalam penelitian ini adalah sejumlah 96 dari berbagai angkatan. Aspek yang diukur adalah aspek kesiapan, aspek efektivitas pembelajaran dan aspek dampak. Instrumen yang digunakan adalah angket dengan 20 pertanyaan tertutup dan 4 pertanyaan terbuka. Skala yang digunakan pada pertanyaan tertutup adalah skala likert. Hasil penelitian pada aspek kesiapan adalah sangat baik, sedangkan pada aspek efektivitas pembelajaran adalah baik. Untuk aspek dampak, mahasiswa lebih banyak mendapatkan dampak positif daripada dampak negatif. Dampak positif yang paling banyak dirasakan adalah lebih menguasai teknologi.
References
Adijaya, N., & Santosa, L. P. (2018). Persepsi mahasiswa dalam pembelajaran online. Wanastra: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 10(2), 105–110. https://doi.org/10.31294/w.v10i2.3931
Akmal, A., Fikri, A., Rahmawati, T., Hendri, Z., & Sari, N. (2021). Measuring online learning readiness during corona virus pandemic: an evaluative survey on history teachers and students. Jurnal PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 5(2020), 98–110.
Anwar, M. (2017). Menciptakan pembelajaran efektif melalui hypnoteaching. Jurnal Ekspose, 16(2), 469–480.
Argaheni, N. B. (2020). Sistematik review: dampak perkuliahan daring saat pandemi COVID-19 terhadap mahasiswa Indonesia. Placentum: Jurnal Ilmiah Kesehatan Dan Aplikasinya, 8(2), 99–108. https://doi.org/10.20961/placentum.v8i2.43008
Azwar, S. (2015). Penyusunan skala psikologi. Pustaka Pelajar.
Buzzetto-More, N. A., & Sweat-Guy, R. (2006). Hybrid learning defined. Journal of Information Technology Education, 5, 152–156. www.webshare.northseattle.edu
Dhawan, S. (2020). Online learning: a panacea in the time of COVID-19 crisis. Journal of Educational Technology Systems, 49(1), 5–22. https://doi.org/10.1177/0047239520934018
Fahmi, M. H. (2020). Komunikasi synchronous dan asynchronous dalam elearning pada masa pandemic COVID-19. Jurnal Nomosleca, 6(2), 146–158.
Handarini, O. I., & Wulandari, S. S. (2020). Pembelajaran daring sebagai upaya study from home (SFH) selama pandemi COVID-19. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran, 8(3), 496–503. https://doi.org/10.1093/fampra/cmy005
Hung, M. L., Chou, C., Chen, C. H., & Own, Z. Y. (2010). Learner readiness for online learning: scale development and student perceptions. Computers and Education, 55(3), 1080–1090. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.05.004
Monica, J., & Fitriawati, D. (2020). Efektivitas penggunaan aplikasi zoom sebagai media pembelajaran online pada mahasiswa saat pandemi COVID-19. Jurnal Communio : Jurnal Jurusan Ilmu Komunikasi, 9(2), 1630–1640. https://doi.org/10.35508/jikom.v9i2.2416
Mustakim. (2020). Efektivitas pembelajaran daring menggunakan media online selama pandemi COVID-19 pada mata pelajaran matematika. Al Asma: Journal of Islamic Education, 2(1), 1–12.
Prasetya, T. A., & Harjanto, C. T. (2020). Pengaruh mutu pembelajaran online dan tingkat kepuasan mahasiswa terhadap hasil belajar saat pandemi COVID19. Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 17(2), 188–197. https://doi.org/10.23887/jptk-undiksha.v17i2.25286
Purnamasari, N. L., Indrakusuma, A. H., & Dirgantoro, A. (2018). Efektivitas dan efisiensi pembelajaran berbasis jejaring sosial edmodo (social learning network) pada mahasiswa STKIP PGRI tulungagung. JOEICT(Jurnal of Education and Information Communication Technology), 2(1), 1–12.
Putria, H., Maula, L. H., & Uswatun, D. A. (2020). Analisis proses pembelajaran dalam jaringan (daring) masa pandemi COVID-19 pada guru sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 861–870. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.460
Saifuddin, M. F. (2018). E-Learning dalam persepsi mahasiswa. Jurnal VARIDIKA, 29(2), 102–109. https://doi.org/10.23917/varidika.v29i2.5637
Saragih, O., Sebayang, A. A., Sinaga, A. B., & Ridlo, M. R. (2020). Persepsi mahasiswa terhadap pembelajaran daring selama pandemi COVID-19. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan & Pembelajaran, 7(3), 124–132. https://doi.org/10.21580/wjit.2019.1.2.4067.3
Setyosari, P. (2014). Menciptakan pembelajaran yang efektif dan berkualitas. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran) Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 1(5), 20–30. https://doi.org/10.17977/um031v1i12014p020
Sibuea, H. Y. P. (2017). Pembaruan sistem pendidikan di Indonesia: perkembangan dan tantangan. Jurnal Kajian, 22(2), 151–162.
Subagtio, M. E. (2020). Perspektif mahasiswa ips terhadap pembelajaran virtual pada masa pandemi COVID-19. Socius; Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial, 9(2), 155–168.
Sunarto, M. J. D. (2021). The readiness of lecturers in online learning during the covid-19 pandemic at the faculty of information technology and the faculty of economics and business. IJORER : International Journal of Recent Educational Research, 2(1), 54–64. https://doi.org/10.46245/ijorer.v2i1.70
Zhafira, N. H., Yenny, E., & Chairiyaton. (2020). Daring sebagai sarana pembelajaran selama masa karantina COVID-19. Jurnal Bisnis Dan Kajian Strategi Manajemen, 4(1), 37–45.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with Ekspose: Jurnal Penelitian Hukum dan Pendidikan agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.





