Upaya Pendidik Dalam Menstimulasi Pengembangan Kreativitas Menggunakan Media Loose Parts Pada Anak Usia 5-6 Tahun di TK Lestari Kecamatan Tanete Riattang Kabupaten Bone
DOI:
https://doi.org/10.30863/ekspose.v24i2.10390Keywords:
Children's Creativity, Loose Parts Media, Educator EffortsAbstract
This study aims to examine educators’ efforts in stimulating the development of creativity through loose parts media for children aged 5–6 years at TK Lestari, Tanete Riattang District, Bone Regency, and to identify the supporting and inhibiting factors in this process. Early childhood creativity is a skill that can be developed through appropriate stimulation. One approach to stimulating creativity is the use of loose parts media open ended or flexible materials that can be used in various ways to produce unique and interesting outcomes that foster creativity in children. This research adopts a qualitative approach with a phenomenological design. Data were collected through observation, interviews, and documentation, involving the principal, educators, and learners as research subjects. The study focuses on the role of educators as guides and motivators in stimulating children's creativity through the stages of exploration, experimentation, and creative production. The findings reveal that educators guide children by providing initial examples and accompanying them flexibly without restricting their creative process. As motivators, educators offer support through verbal appreciation, praise, and the creation of an enjoyable learning environment. Supporting factors include the availability of materials, engaging learning approaches, and institutional support. Inhibiting factors identified include limited facilities, lack of storage space, and differences in children’s ability to respond to activities. Nonetheless, these challenges are addressed by educators through creative, adaptive, and solution oriented strategies
Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji upaya pendidik dalam merangsang perkembangan kreativitas melalui media loose parts pada anak usia 5–6 tahun di TK Lestari, Kecamatan Tanete Riattang, Kabupaten Bone, serta mengidentifikasi faktor pendukung dan penghambat dalam proses tersebut. Kreativitas anak usia dini merupakan keterampilan yang dapat dikembangkan melalui stimulasi yang tepat. Salah satu pendekatan untuk merangsang kreativitas adalah penggunaan media loose parts, yaitu bahan terbuka atau fleksibel yang dapat digunakan dengan berbagai cara untuk menghasilkan karya unik dan menarik yang mendorong kreativitas anak. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan desain fenomenologis. Data dikumpulkan melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi, yang melibatkan kepala sekolah, pendidik, dan peserta didik sebagai subjek penelitian. Studi ini memfokuskan pada peran pendidik sebagai pembimbing dan motivator dalam merangsang kreativitas anak melalui tahapan eksplorasi, eksperimen, dan produksi kreatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pendidik membimbing anak dengan memberikan contoh awal dan mendampingi secara fleksibel tanpa membatasi proses kreatif mereka. Sebagai motivator, pendidik memberikan dukungan melalui apresiasi verbal, pujian, dan menciptakan suasana belajar yang menyenangkan. Faktor pendukung meliputi ketersediaan bahan, pendekatan pembelajaran yang menarik, dan dukungan lembaga. Faktor penghambat yang diidentifikasi antara lain fasilitas yang terbatas, kurangnya ruang penyimpanan, dan perbedaan kemampuan anak dalam merespons aktivitas. Meskipun demikian, tantangan tersebut diatasi oleh pendidik dengan strategi yang kreatif, adaptif, dan berorientasi pada solusi.
References
Age, J. G., & Hamzanwadi, U. (2020). Perilaku Sosial Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 4(01), 181–190.
Alfiliya, F. (2023). Penggunaan Media Loose Parts untuk Mengembangkan Kreativitas Anak Usia Dini Di Di Tk Tarbiyatul Athfal 04 Kaliwungu Selatan, Tahun Ajaran 2022/2023. Skripsi, 130.
Al-Quran Kementrian Agama RI. (2019). Alquran dan Terjemahannya, Edisi penyempurnaan, Jakarta: Lajnah Pentashihan Mushaf Al-Quran.
Appulembang, Y. A. (2017). Norma Kreativitas Menggunakan Torrance Test Of Creativity Thinking untuk Anak Usia 6-12 Tahun. 9(1), 41–57.
Barry, S. (2004). The paradox of choice: why more is less. In New York.
Dewantara, A. H., B, A., & Harnida. (2020). Kreativitas Guru Dalam Memanfaatkan Media Berbasis It Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa. Journal of Primary Education, 1(1), 15–28.
Dwitya Sobat AdyAdy Dharma, D. S. (2023). Membaca Peran Teori Ekologi Bronfenbrenner dalam Menciptakan Lingkungan Inklusif di Sekolah. SPECIAL Special and Inclusive Education Journal, 3(2), 115–123.
Fauziah, S. D. (2018). Upaya Guru dalam Peningkatan Kualitas Pembelajaran Fiqh Di Madrasah Aliyah Muhammadiyah Kota Metro [INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI (IAIN) METRO]. In Pendidikan Agama Islam Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam Negeri Metro.
Hanafi, S. H., & Sujarwo, S. (2015). Upaya meningkatkan kreativitas anak dengan memanfaatkan media barang bekas di TK Kota Bima. Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 2(2), 215.
Hasanah, U., & Priyantoro, D. E. (2019). Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini Melalui Origami. Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(1), 61.
Imamah. (2020). Penggunaan Loose Parts dalam pembelajaran dengan Muatan STEAM. Pendidikan Non Formal, 21(2), 19–20.
Khadijah. (2016). Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini. Perdana Publishing.
Kusumawardani, R., Rosidah, L., Dina, R., Wardhani, K., & Raharja, R. M. (2018). Profil Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa. Jurnal Ilmiah VISI PGTK PAUD Dan DIKMAS, 13(1), 11–16.
Munandar. (2014). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Rineka Cipta.
Nasution, N., Sari, Y. R., Septria, N., & Juriyanti, R. (2023). Meningkatkan Kreativitas AUD melalui Metode Pembelajaran Loose Part melalui Kurikulum Merdeka. Jurnal Al-Athfal, 1(2).
Purnama, S., Hayati, M., & Hibana. (2023). Modul Muatan Pembelajaran di PAUD/RA. Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementerian Agama Republik Indonesia.
Sanjani, M. A. (2020). Tugas dan Peranan Guru dalam Proses Peningkatan Belajar Mengajar. 6(1), 35–42.
Sari, N. N. (2023). Upaya Guru dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Peserta Didik Kelas I Sd Negeri 5 Manggeng. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.
Siantajani, Y. (2020). Loose Parts Material Lepasan Otentik Stimulasi PAUD. In PT Sarang Seratus Aksara.
Ulya Ainur Rofi’ah, Nur Khotimah, & Putri Indah Lestari. (2023). Pengukuran Kreatifitas Anak Usia Dini Menurut E.P. Torrance. Alzam: Journal of Islamic Early Childhood Education, 3(1), 40–55.
Yuandana, T. (2023). Teori dan Praktik: Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini. Bayfa Cendekia Indonesia.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sartika Hamzah, Magvira Ulfa, Muh. Syahrul Sarea

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with Ekspose: Jurnal Penelitian Hukum dan Pendidikan agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.





